РЕЖИМИ НА ДЪРЖАВНА/МИНИМАЛНА ПОМОЩ ПО ПРОЦЕДУРА „Диверсификация и адаптиране на малки и средни предприятия към икономическия преход“. Режимите се прилагат в съответствие с посочените минимални и максимални прагове по процедурата.
А) По ЕЛЕМЕНТ А „Инвестиции“ (задължителен) – приложим само за кандидати.
КАНДИДАТИТЕ следва да изберат от приложимите по-долу режими на държавна/минимална помощ, както следва:
Режим „Минимална помощ“ (помощ “de minimis”)- допустим за всички кандидати и приложим към всички допустими дейности
В тези случаи подкрепата за проектно предложение/дейност за кандидат се реализира чрез предоставяне на помощ в режим de minimis, в съответствие с разпоредбите на Регламент (ЕС) 2023/2831 на Комисията от 18 декември 2013 г. относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функциониране на ЕС към помощта „de minimis“, съгласно който общия размер на помощта de minimis, предоставена на кандидата/партньора, заедно с получени други минимални помощи на едно и също предприятие за период от 3 години не може да надвишава 300 000 евро или 586 749 лв., при спазване на всички изисквания на Регламент (ЕС) № 2023/2831. При определяне дали е спазена максималната стойност (общия размер) на помощта за кандидат се взема предвид както размера на минималната помощ, за която се кандидатства по настоящата процедура, така и общият размер на вече получените минимални помощи за период от 3 (три) години от кандидата.
Режим „Регионална инвестиционна помощ“ съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията –приложими за проекти/дейности за първоначална инвестиция или първоначална инвестиция в полза на нова стопанска дейност.
Допустими за подкрепа са само дейности, предвидени за изпълнение от страна на кандидата, които имат за свой основен предмет осъществяването на ЕДНА ОТ СЛЕДНИТЕ ПЪРВОНАЧАЛНИ ИНВЕСТИЦИИ В МАТЕРИАЛНИ И/ИЛИ В НЕМАТЕРИАЛНИ АКТИВИ:
• създаване на нов стопански обект:
Създаването на нов стопански обект означава създаването на нова различна производствена единица, а не на ново различно юридическо лице. За да се определи като стопански обект производствената единица трябва да е пространствено, функционално и организационно отделена единица, която се характеризира с висока степен на автономност. Водеща характеристика за определянето на инвестицията като нов стопански обект, а не разширяване на капацитета на съществуващ стопански обект, е това дали предприятието вече има стопански обект на същото място. Новият стопански обект трябва да бъде самостоятелно обособен, без да разчита на съвместни технически ресурси със съществуващия стопански обект.
• увеличаване на капацитета на съществуващ стопански обект:
Увеличаване на капацитета на съществуващ стопански обект е налице, когато вследствие на инвестицията съществуващият стопански обект ще може да произвежда повече от поне един от вече произвежданите продукти, при условие че базисният производствен процес не се променя из основи.
• диверсификация на продукцията на даден стопански обект с продукти или услуги, които той не е произвеждал или предлагал до този момент:
Диверсификация на продукцията на даден стопански обект с продукти или услуги, които той не е произвеждал или предлагал до този момент е налице, когато продуктът не е бил произвеждан в предприятието преди инвестицията, за която се кандидатства. Незначително изменен продукт чрез рутинна продуктова иновация за разлика от основната иновация не се класифицира като продукт, който не е произвеждан преди. Диверсификацията на продукцията обхваща продукти с фундаментално нови характеристики, необхващащи незначително осъвременяване на продуктите.
За да бъде определена първоначалната инвестиция като диверсификация на продукцията на стопански обект, е необходимо общият размер на допустимите разходи по Елемент А „Инвестиции“ да надхвърля с поне 200% счетоводната стойност на активите, които се използват повторно, както са осчетоводени през финансовата година преди започването на работата по проекта.
За целите на определяне на минималния размер на допустимите разходи:
– Счетоводната стойност на активите, които се използват повторно е стойността, на която активът е заведен в баланса на кандидата и представлява остатъчната стойност на актива, така както е вписан в счетоводните регистри на кандидата към 31 декември на годината преди започването на работата по първоначалната инвестиция;
– Стойността на общите допустими разходи по Елемент А „Инвестиции“ трябва да бъде по-висока от счетоводната стойност на активите умножена по три;
– Следва да се вземе предвид степента, в която активите се използват повторно, т.е. взема се само съответната част от счетоводната стойност на съответния актив, която ще бъде използвана повторно;
– Под повторно използване се имат предвид случаите, когато използваните активи за производството на съществуващ продукт, ще бъдат използвани изцяло или частично и за новия продукт, който предстои да бъде произвеждан.
• основна промяна в целия производствен процес на продукта(ите) или цялостното предоставяне на услугата(ите), засегнати от инвестицията в стопанския субект:
Промяна в целия производствен процес означава прилагането на основна за разлика от рутинна производствена промяна. Модернизирането на част от производствения процес не попада в посочения вид първоначална инвестиция. За да е налице основна (фундаментална) промяна следва да се модернизира цялостния производствен процес.
Недопустими са дейности, изпълнявани единствено за намаляване на текущите разходи на дадено предприятие, които не са свързани с горните инвестиции.
ВАЖНО: Посочените 4 (четири) форми на първоначална инвестиция са приложими за:
Разходите, свързани с наемането на сгради, може да бъдат отчитани при следните условия:
а) продължителността на наемането трябва бъде най-малко три години след очакваната дата на приключване на инвестицията ;
Нематериалните активи са допустими за изчисляването на инвестиционните разходи, ако отговарят на следните условия:
а) да бъдат използвани единствено в стопанския обект, който получава помощта;
б) да бъдат амортизируеми;
в) да бъдат закупени при пазарни условия от трети страни, несвързани с купувача, и
г) да бъдат включени в активите на предприятието, което получава помощта, и да останат свързани с проекта, за който е отпусната помощта, за срок от минимум три години.
Режим „Помощи за стартиращи предприятия“ съгласно чл. 22 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията (приложим за стартиращи микро/малки предприятия), допустим за ВСИЧКИ кандидати):
За да отговарят на изискванията за подпомагане, предприятията трябва да бъдат микро/малки предприятия до пет години от регистрирането им, които не са регистрирани на фондовата борса и отговарят на следните кумулативни условия:
а) не са придобили дейността на друго предприятие, освен ако оборотът от придобитата дейност не представлява по-малко от 10 % от оборота на допустимото предприятие през финансовата година, предшестваща придобиването;
б) все още не са разпределяли печалби;
в) не е придобило друго предприятие или не е било създадено чрез сливане, освен ако оборотът на придобитото предприятие не представлява по-малко от 10 % от оборота на допустимото предприятие през финансовата година, предхождаща придобиването, или оборотът на предприятието, създадено чрез сливане, не е с по-малко от 10 % по-голям от общия оборот, който слетите предприятия са имали през финансовата година, предхождаща сливането.
Помощите за стартиращи предприятия са под формата на безвъзмездни средства в размер (праг) до левовата равностойност на 0,75 милиона евро за микро/малки предприятия, установени в ЮЗР или левовата равностойност на 1 милион евро за микро/малки предприятия, установени извън ЮЗР.
!Безвъзмездното финансиране може да се натрупва с всякаква друга държавна/минимална помощ във връзка със същите допустими разходи, които се припокриват частично или напълно, само ако това натрупване не води до надхвърляне на най-високия размер или интензитет на помощта, приложим за тази помощ. Натрупване на държавна помощ се осъществява съгласно чл. 8 от Регламент (ЕС) № 651/2014
Режим „Инвестиционни помощи за насърчаване на енергията от възобновяеми източници, на водород от възобновяеми източници и на високоефективно комбинирано производство на енергия“ съгласно чл. 41 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията (приложим за дейности за ВЕИ и инсталация за съхранение на енергия), допустим за ВСИЧКИ кандидати):
„Eнергия от възобновяеми източници“ или „възобновяема енергия“ (energy from renewable sources) означава енергия, произведена от съоръжения, които използват единствено възобновяеми енергийни източници, както е дефинирано в Article 2, point (1), of Directive 2018/2001/EU, както и съответния дял, измерен в топлинна стойност, на енергията, произведена от възобновяеми енергийни източници в хибридни съоръжения, които използват и традиционни енергийни източници. Тя включва електроенергия от възобновяеми източници, използвана за зареждане на системите за съхранение, но не включва електроенергия, произведена като резултат от използване на тези системи (Дефиниция в чл. 2 точка (109) на ОРГО)
Article 2, point (1), of Directive 2018/2001/EU „енергия от възобновяеми източници“ или „възобновяема енергия“ означава енергия от възобновяеми неизкопаеми източници, а именно вятърна, слънчева (слънчева термична и слънчева фотоволтаична) и геотермална енергия, енергия от околната среда, енергия от приливите и отливите, от вълните и друга океанска енергия, водноелектрическа енергия, биомаса, сметищен газ, газ от пречиствателни инсталации за отпадъчни води и биогазове;
По този режим могат да бъдат подпомагани следните допустими инвестиции съгласно чл. 41 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията:
А) Инвестиционната помощ за проекти за съхранение на електроенергия само за комбинирани проекти за възобновяема енергия и за съхранение („зад измервателния уред“), когато и двата елемента представляват компоненти на една и съща инвестиция или когато хранилището е свързано със съществуваща инсталация за производство на енергия от възобновяеми източници. Годишно компонентът за съхранение поема поне 75 % от енергията, която съхранява, от пряко свързана инсталация за производство на енергия от възобновяеми източници. Всички компоненти на инвестицията (за производство и за съхранение) се считат за единен интегриран проект за целите на проверките за съответствие с праговете, определени в член 4 на Регламент 651. Същите правила се прилагат за съхранението на топлинна енергия, съоръженията за което са пряко свързани с инсталация за производство на енергия от възобновяеми източници.
Б) Инвестиционната помощ за производство и съхранение на биогорива, течни горива от биомаса, биогаз (включително биометан) и газообразни и твърди горива от биомаса е освободена от задължението за уведомяване по член 108, параграф 3 от Договора само доколкото подпомаганите горива отговарят на критериите за устойчивост и за намаление на емисиите на парникови газове съгласно Директива (ЕС) 2018/2001 и нейните актове за изпълнение или делегирани актове, и са произведени от суровините, посочени в приложение IX от посочената директива. Годишно компонентът за съхранение поема поне 75 % от горивото, което съхранява, от пряко свързани инсталации за производство на биогорива, течни горива от биомаса, биогаз (включително биометан) и газообразни и твърди горива от биомаса. Всички компоненти на инвестицията (за производство и за съхранение) се считат за единен интегриран проект за целите на проверките за съответствие с праговете.
В) Инвестиционната помощ за производството на водород, които произвеждат водород изключително от възобновяеми източници. За проектите за водород от възобновяеми източници, които включват електролизьор и един или повече генератори, работещи с възобновяеми източници, зад една точка за свързване към електроенергийната мрежа, капацитетът на електролизьора не надвишава комбинирания капацитет на генераторите, работещи с възобновяеми източници. Инвестиционната помощ може да обхваща специализирана инфраструктура за пренос или разпределение на водород от възобновяеми източници, както и съоръжения за съхранение на водород от възобновяеми източници.
Г) Инвестиционната помощ за генератори за високоефективно комбинирано производство на енергия само доколкото те осигуряват цялостни икономии на първична енергия в сравнение с отделното производство на топлинна енергия и електроенергия, както е предвидено в Директива 2012/27/ЕС, или всякакво последващо законодателство, което заменя изцяло или частично този акт. Инвестиционната помощ за проекти за съхранение на електроенергия и топлинна енергия, пряко свързани с високоефективно комбинирано производство на енергия въз основа на възобновяеми енергийни източници при условията, определени в буква а по-горе.
Инвестиционната помощ за високоефективно комбинирано производство на енергия е допустимо само ако не е предназначена за инсталации за комбинирано производство на енергия, работещи с изкопаеми горива, с изключение на природен газ, когато е гарантирано постигането на целите в областта на климата за 2030 г. и 2050 г в съответствие с раздел 4.30 от приложение I към Делегиран регламент (ЕС) 2021/2139 на Комисията.
Инвестиционните помощи се предоставят за новоинсталирани или реновирани мощности. Сумата на помощта не зависи от производителността.
Допустимите разходи включват общите инвестиционните разходи.
Режим „Инвестиционни помощи за ефективност на ресурсите и за подпомагане на прехода към кръгова икономика“ съгласно чл. 47 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията (приложим за дейности за ефективност на ресурсите и кръгова икономика, допустим за ВСИЧКИ кандидати):
По този режим могат да бъдат подпомагани следните допустими инвестиции съгласно чл. 47 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията:
а) инвестиции, с които се подобрява ефективността на ресурсите чрез едно от следните, или и двете:
i) нетно намаление на ресурсите, употребени за производството на дадено количество продукт, в сравнение с предшестващ производствен процес, използван от бенефициера, или в сравнение с един от вариантите на съпоставителен сценарии, описани по-долу. Употребените ресурси включват всички употребени материални ресурси с изключение на енергията, а намалението се определя чрез измерване или приблизително определяне на потреблението преди и след изпълнението на мярката за помощ, като се има предвид всяка корекция за външни условия, които може да засегнат потреблението на ресурси;
ii) смяна на първични суровини с вторични (използвани повторно или оползотворени, включително рециклирани) суровини;
б) инвестиции за предотвратяване и намаляване на произвежданите отпадъци, подготовка за повторна употреба, обеззаразяване и рециклиране на отпадъците, произведени от кандидата, или инвестиции за подготовка за повторна употреба, обеззаразяване и рециклиране на отпадъци, произведени от трети страни, които в противен случай биха останали неизползвани или биха били обезвредени или третирани чрез операция за третиране, която стои на по-ниско място в приоритетния ред на йерархията на отпадъците, посочена в член 4, точка (1) от Директива 2008/98/ЕО, или по не толкова ефективен от гледна точка на ресурсите начин, или биха довели до по-ниско качество на резултата от рециклирането;
в) инвестиции за събиране, сортиране, обеззаразяване, предварително преработване и третиране на други продукти, материали или вещества, произведени от кандидата или трети страни, които в противен случай биха останали неизползвани или биха били използвани по не толкова ефективен от гледна точка на ресурсите начин;
г) инвестиции за разделното събиране и сортиране на отпадъци с оглед на подготовката им за повторна употреба или рециклиране.
Не са допустими следните инвестиции:
• инвестиции за обезвреждане и оползотворяване на отпадъци с цел генериране на енергия;
• инвестиции, свързани с технологии, представляващи вече икономически изгодна и установена търговска практика в целия Съюз (например рециклирането на хартия, стъкло и метали).
• инвестиции за постигане на съответствие със стандартите на Съюза, които са приети и са в сила. Инвестиции за постигане на съответствие със стандартите на Съюза, които са приети, но все още не са в сила са допустими, при условие че инвестицията е изпълнена и финализирана най-малко 18 месеца преди стандартът да влезе в сила.
Допустими разходи са:
Допустимите разходи включват допълнителните инвестиционни разходи, определени чрез сравняване на общите инвестиционни разходи по проекта с тези на не толкова екологосъобразен проект или дейност, което е един от следните елементи:
аa) съпоставителен сценарий, който се състои в сравнима инвестиция, която би била надеждно реализирана в нов или предшестващ производствен процес без помощ и с която не се постига същото равнище на ефективност по отношение на ресурсите;
бб) съпоставителен сценарий, който се състои в третиране на отпадъци чрез операция за третиране, която стои на по-ниско място в приоритетния ред на йерархията на отпадъците, посочена в член 4, точка (1) от Директива 2008/98/ЕО, или третиране на отпадъците, другите продукти, материалите или веществата по не толкова ефективен от гледна точка на ресурсите начин;
вв) съпоставителен сценарий, който се състои в сравнима инвестиция в конвенционален производствен процес, в който се използва първична или изходна суровина, ако полученият вторичен (повторно използваният или оползотвореният) продукт технически и икономически е взаимозаменяем с първичния продукт.
ВЪВ ВСИЧКИ СИТУАЦИИ, ИЗБРОЕНИ В БУКВИ АА) И ВВ), СЪПОСТАВИТЕЛНИЯТ СЦЕНАРИЙ СЪОТВЕТСТВА НА ИНВЕСТИЦИЯ СЪС СРАВНИМИ ПРОИЗВОДИТЕЛНОСТ И ЖИЗНЕН ЦИКЪЛ, КОЯТО ОТГОВАРЯ НА СТАНДАРТИТЕ НА СЪЮЗА, КОИТО ВЕЧЕ СА В СИЛА. СЪПОСТАВИТЕЛНИЯТ СЦЕНАРИЙ Е НАДЕЖДЕН С ОГЛЕД НА ПРАВНИТЕ ИЗИСКВАНИЯ, ПАЗАРНИТЕ УСЛОВИЯ И СТИМУЛИТЕ.
Съпоставителният сценарий се отнася за технически съпоставима инвестиция т.е. инвестиция със същия производствен капацитет, продължителност на живота и, когато е целесъобразно, други съответни технически характеристики като екологосъобразната инвестиция. Инвестицията трябва да надхвърля установените търговски практики, които обикновено се прилагат в целия Съюз и в различните технологии. От технологична гледна точка инвестицията следва да доведе до по-голяма възможност за рециклиране или до по-високо качество на рециклирания материал в сравнение с нормалната практика.
Допустимите разходи са допълнителните инвестиционни разходи, определени чрез сравняване на общите инвестиционни разходи по проекта, който е по-екологосъобразен и който без помощта не би извършвал или би извършвал по ограничен или различен начин с тези на не толкова екологосъобразен проект или дейност.
Като общ принцип съпоставителният сценарий може да се основава на нетните допълнителни разходи, необходими за постигане на целта на мярката за помощ, в сравнение със съпоставителния сценарий при липса на помощ. Нетните допълнителни разходи се определят от разликата между икономическите приходи и разходи (включително инвестиционни и оперативни разходи) на подпомагания проект и тези на алтернативния проект, който кандидата най-вероятно би осъществил при липса на помощ.
Б) По ЕЛЕМЕНТ Б „Услуги“ (незадължителен) в зависимост от нуждите си и спецификата на предложения проект кандидатите и партньорите (в случай, че в проектното предложение е включен партньор) следва да изберат от приложимите по-долу режими на държавна/минимална помощ, както следва:
Режим „Помощи за консултантски услуги в полза на МСП“ съгласно член 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията (приложим по Елемент Б „Услуги“ за кандидат/партньор):
Интензитетът на помощта не надхвърля 50 % от допустимите разходи.
Допустимите разходи включват разходите за консултантски услуги, предоставени от външни консултанти.
За да са допустими посочените разходи същите следва да имат пряко отношение към инвестициите по елемент А и да са извършени от външен изпълнител.
Максимално допустимия размер на помощта по чл. 4, пар. 1, буква „г“ от Регламент на Комисията (ЕС) № 651/2014 е в размер на левовата равностойност на 2 200 000 евро за предприятие за проект.
Режим „Помощи за иновации в полза на МСП“ съгласно чл. 28, пар. 2, букви а), б) и в) от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията (приложим по Елемент Б „Услуги“ за кандидат/партньор ):
Допустимите разходи включват:
А) разходи за получаване, валидиране и защита на патенти.
Б) разходи за командироване на висококвалифициран персонал от организация за научноизследователска дейност и разпространяване на знания, като този персонал извършва научноизследователска и развойна дейност и иновации на новосъздадена длъжност в организацията на бенефициера и не замества друг персонал;
ИНТЕНЗИТЕТЪТ НА ПОМОЩТА ПО БУКВА А) И Б) НЕ НАДХВЪРЛЯ 50 % ОТ ДОПУСТИМИТЕ РАЗХОДИ.
В) разходи за консултантски и помощни услуги в подкрепа на иновациите, включително услугите, предоставяни от организации за научни изследвания и разпространение на знания, научноизследователски инфраструктури, инфраструктури за изпитване и експериментиране или иновационни клъстери.
Интензитетът на помощта по буква В) е до 100 % от допустимите разходи, при условие че общият размер на помощта не надхвърля левовата равностойност на 220 000 EUR за предприятие за всеки тригодишен период.
Режим „Помощ за обучение“ на чл.31 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 година за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договор. (приложим по Елемент Б „Услуги“ за кандидат/партньор за дейности за обучение):
Максималният размер на безвъзмездната помощи за обучение е 3 милиона евро на проект по реда на чл.31 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 година за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договор (ОРГО)!
Включва разходи за:
-разходи за персонал на обучаващите за часовете, през които обучаващите участват в обучението;
-оперативни разходи на обучаващите и обучаваните, които са пряко свързани с проекта за обучение, като пътни разноски вкл. разходи за транспорт, от и до работното място (в случай че обучението, в което са включени, е в населено място, различно от местоработата им), разходи за настаняване, материали и консумативи, пряко свързани с проекта;
-разходи за персонал на обучаваните (разходи за трудови възнаграждения, включително осигуровки, които са за сметка на работодателя) за времето, в което работниците участват в обучение) и общи косвени разходи (административни разходи, наеми, режийни разходи) за часовете, през които обучаваните участват в обучението.
-разходи за консултантски услуги, свързани с проекта за обучение (предварителни –разходи за обосноваване на обученията по проекта, свързани с разработване на инвестиционен план и план за обучение за целите за кандидатстване по настоящата процедура
Източник: Министерствор на регионалното развитие и благоустройството