Процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Диверсификация и адаптиране на малки и средни предприятия към икономическия преход“ с общ бюджет 250 000 000 лв. и с краен срок за кандидатстване 15.05.2025 г.
ЦЕЛ:
Настоящата процедура е насочена към микро, малки и средни предприятия (МСП), включително стартиращи предприятия в областите Перник, Кюстендил и Стара Загора, вкл. общините от Маришкия басейн с цел осигуряване на адекватна и ефективна подкрепа на местната икономика в процеса на преход към климатична неутралност. Целта е икономическа диверсификация, развитие на нови икономически сектори, създаване на нови работни места и стартиращи фирми и развитие на предприятия, вкл. научно-изследователска и развойна дейност за преминаване към нови работни места след постепенното прекратяване на секторите, свързани с минното дело и енергията от въглища.
Кой може да кандидатства
- търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите. Или еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство, като към датата на изплащане на помощта, крайният получател следва да е регистриран по реда на Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел с едноличен собственик на капитала чуждестранното предприятие – кандидат по настоящата процедура.
- микро, малки и средни предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия
– Предприятие, регистрирано преди повече от 2 години от датата на кандидатстването по настоящата процедура и, същият е реализирал общо за 2021-ва, 2022-ра и 2023-та финансови години финансови нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи:
– микро предприятие: 100 000 лева.
– малко предприятие: 250 000 лева
– средно предприятие: 800 000 лева
ИЛИ
– Предприятие, регистрирано преди не повече от 2 години от датата на кандидатстването по настоящата процедура, което няма приключила финансова година, същият е предвидил в своя бизнес план, изискуемите нетни приходи от продажби да бъдат постигнати, съобразно декларираната към момента на кандидатстване категория предприятие, за период от три финансови години (следващи годината на приключване на проектното предложение), както следва:
-Микро предприятие ≥ 100 000 лева
-Малко предприятие ≥ 250 000 лева
-Средно предприятие ≥ 800 000 лева
!Кандидати, които не са НЕДОПУСТИМИ
По настоящата процедура кандидатите могат да участват самостоятелно или съвместно с партньори.
Допустими партньори по настоящата процедура са:
- Общини
- технологични клъстери
- бизнес сдружения/търговски камари
- висши училища
- агенции за икономическо развитие.
ЗА КАКВИ ДЕЙНОСТИ:
ДЕЙНОСТИТЕ СА ОБОСОБЕНИ В ДВЕ НАПРАВЛЕНИЯ (Т.НАР. ЕЛЕМЕНТИ):
- ЕЛЕМЕНТ А „Инвестиции“ (задължителен за всички кандидати):
Дейност 1. Дейности в съществуващи и стартиращи предприятия за преход към чисти технологии с фокус върху създаването на работни места, ресурси и продукти, основани на кръговата икономика, широко използване на възобновяеми енергийни източници и изграждане на капацитет за повишаване на квалификация на работната сила в т. ч. чрез преструктуриране, диверсификация, техническа модернизация, повишаване на производителността, иновации и др. с използване уменията на пряко засегнатата от прехода работна сила, които включват:
– подкрепа за производствени инвестиции в предприятия с цел увеличаване на заетостта и подобряване на конкурентоспособността с приоритетна насоченост към сектори с голям потенциал, национални и регионални приоритетни сектори, съгласно „Национална стратегия за малките и средните предприятия” 2021-2027 г., както и попадащи в обхвата на тематичните области и подобласти на Иновационна стратегия за интелигентна специализация (ИСИС) 2021-2027.
С приоритет ще се подкрепят проекти, които се изпълняват в Тематична област „Чисти технологии, кръгова и нисковъглеродна икономика“.
Дейност 2. Дейности за строително-монтажни работи (СМР), свързани с инвестиции за диверсификация на МСП.
ЕЛЕМЕНТ Б „Услуги“ (незадължителен, допустим за всички кандидати и партньори):
Дейности 1. Дейност за насърчаване на предприемачеството и подкрепа на стартиращи предприятия, включително чрез техническа помощ за консултантски услуги на предприемачи – правни, административни, маркетингови, за бизнес планиране, финансови, за продуктов дизайн и др.
Дейности 2. Дейности за предоставяне на специализирани обучения в областта на икономическите дейности, за които е заявена подкрепа по процедурата.
Дейности 3. Дейности за изграждане и развитие на партньорства и насърчаване трансфера на знания и умения, подкрепа на дейности за промотиране и разширяване дейността на предприятията като:
* участие в специализирани национални/ международни изложения;
* участие във форуми, контактни борси, конференции и събития с двустранни срещи между български и чуждестранни фирми в страната;
* организиране и провеждане на байерски програми с посещение на чуждестранни купувачи в страната;
* участие в специализирани национални/ международни семинари, конференции, обучения;
Дейности 4. Дейности за квалификация и обучение за придобиване на специфични познания, подкрепа на технологични и нов тип умения и специализация на персонала.
Всички дейности следва да са насочени и да допринасят за адаптацията, интеграцията и растежа на съществуващите предприятия, насърчаване и развитие на нови предприятия, създаване и устойчивост на работни места в тях с цел развитие и диверсификация на икономиката в региона.
За всяко проектно предложение следва да бъде представен бизнес план за новите икономически дейности (продукти и/или услуги), които кандидатът ще произвежда/предоставя в резултат от изпълнението на проектното предложение, съгласно образец, както и следва да се представят документи, доказващи наличието на професионален опит на представляващия кандидата в областта на новите икономически дейности.
ДОПУСТИМИ РАЗХОДИ
– Разходи за придобиване на машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи (ДМА);
– Разходи за създаване/придобиване на специализиран софтуер за производствения процес, представляващ дълготраен нематериален актив (ДНА);
– Разходи за строително-монтажни дейности (СМР), свързани с инвестиции за диверсификация на МСП, вкл. съпътстващи на СМР разходи (авторски надзор, строителен надзор, въвеждане в експлоатация и др.);
– Разходи за наем на работни помещения до 10% от общите допустими разходите по проекта;
– Разходи за покупка на земя, при спазване на изискванията на чл. 64 от Регламент 1060/2021 – до 10% от общите допустими разходите по проекта;
– Разходи за услуги, необходими за разработване на нови продукти/услуги – до 20% от общите допустими разходите по проекта.
Разходите за услуги, могат да включват: изработване на икономическа оценка, финансова оценка и техническа оценка на продукти (стоки и/или услуги); разработване на технологии за производство на стоки и/или предоставяне на услуги; изработване на пазарни анализи и проучвания, маркетингови планове за пазарна реализация на пазара на предприемачески идеи на продукти (стоки и/или услуги); защита на индустриална собственост на национално и международно равнище и ползване на необходимата за това експертна помощ .
– Разходи за обучение на служителите на кандидата, във връзка с направената инвестиция по проекта.
– Разходи за изграждане и развитие на партньорства и насърчаване трансфера на знания и умения, подкрепа на дейности за промотиране и разширяване дейността на предприятията, вкл. за участие в събития.
– Разходи за техническа помощ в подкрепа на стартиращи предприятия – правни, административни, маркетингови, за бизнес планиране, финансови, за продуктов дизайн и др.;
За да бъде определен един разход за допустим се вземат предвид конкретните изисквания на избрания режим на финансиране.
ФИНАНСОВИ ПАРАМЕТРИ:
Минимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ – 50 000 лева;
Максимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ в зависимост от категорията на предприятието-кандидат:
Микро- и малки предприятия: до 500 000 лева;
Средни предприятия: до 1 000 000 лева
Финансовите параметри се разглеждат от гледна точка на избрания режим на държавна/минимална помощ.
Максимален срок на изпълнение на проекта – 24 месеца, но не по-късно от 31.12.2029 г.
Интензитетът на безвъзмездната финансова помощ може да е до 75% в зависимост от категорията предприятие и мястото на изпълнение на про
Източник: Министерство на регионалното развитие и благоустройството